Jak się nauczyć copywritingu?

Jak się nauczyć copywritingu?

Po całym dniu spędzonym w pracy Jola miała już serdecznie dość. Niewiele brakowało jej do tego, aby wybuchnęła płaczem. Nie lubiła swojego szefa, irytowała ją konieczność dojazdów, a dziś jeszcze, jak na złość, spadła na nią niezasłużona krytyka.

Jola rozmyślała gorączkowo, co dalej. Nie chciała kolejnych wieczorów spędzać nieszczęśliwa i niezadowolona. Przypomniała jej się Martyna, koleżanka ze szkolnej ławki. Martyna pracowała zdalnie, chyba pisząc. Jakoś to nazwała… Copywriting?

Jola włączyła komputer, uruchomiła przeglądarkę, a następnie w szare okienko wpisała: “jak zostać copywriterem podstawy”.

Mniej więcej tak zaczęła się przygoda z copywritingiem dla wielu osób, które obecnie pracują w branży. Nie zawsze motywację stanowiła niesatysfakcjonująca praca, wśród powodów można wymienić:

  • wysokie umiejętności pisarskie i językowe – praca ze słowem przychodzi naturalnie osobom, które w młodości dużo pisały do szuflady, lubią czytać, a język
  • polski w szkole należał do ich ulubionych przedmiotów,
  • praca zdalna – copywriting w większości umożliwia pracę zdalną,
  • bezrobocie – brak zatrudnienia często rodzi w nas potrzebę szukania nowych możliwości zarobkowania,
  • elastyczny czas pracy – copywriting, połączony z freelancingiem, pozwala na samodzielne decydowanie o swojej pracy.

Jeśli i Ty do nich należysz, to serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszymi radami, pochodzącymi od osób, które już przeszły tę ścieżkę.

Jak uczyć się copywritingu?

Copywriting, jak każde inne zajęcie, związane z pisarstwem, wymaga przede wszystkim praktyki. Jeśli chcesz pisać teksty na zlecenie, musisz ćwiczyć swoje pióro. Jak to robić?

Przejrzyj oferty zleceń dla copywriterów i zobacz, jakiego rodzaju teksty są zlecane najczęściej.

Od razu możemy podpowiedzieć: są to poradniki na firmowy blog, teksty sprzedażowe, opisy produktów oraz teksty pod pozycjonowanie. Przejrzyj strony zlecających, wybierz tematy i stwórz własną treść. Koniecznie poproś o ocenę kogoś z doświadczeniem, a następnie pracuj nad błędami. Dzięki temu nie tylko zyskasz doświadczenia, ale także zbudujesz podstawowe portfolio copywritera,

Zacznij prowadzić blog tematyczny.

Dzięki temu zyskasz obiektywnych czytelników, będziesz miał okazję do testowania różnych rozwiązań (chwytliwych tytułów, skuteczności tekstów pod SEO, badania najlepszej długości tekstów – czy lepsze są treści krótkie, ale “pełne mięsa”, czy może czytelnicy wolą długie formy). Własny blog to także możliwość do pracy nad swoją dyscypliną. Jeśli narzucisz sobie publikację minimum jednego tekstu tygodniowo, to bez względu na wszystko – trzeba będzie ją napisać. Przygotuje Cię to na brak motywacji później 😉

Wybierz praktyki w agencji copywriterskiej.

Wiele agencji digitalowych i reklamowych oferuje staże, również płatne. Możesz także aplikować do nas.
Dużo czytaj i analizuj. Czytaj artykuły reklamowe, ulotki, instrukcje, teksty na opakowaniach. Zastanów się, czy są przekonywujące? Czy Cię interesują? Co byś poprawił? Czy nazwiesz je dobrymi?

Pokornie przyjmuj krytykę.

Pokazuj swoje teksty i proś o opinię. Z uwagą słuchaj zwłaszcza tej nieprzychylnej. Dopytuj: “Uważasz, że jest nudne. Ale dlaczego? Za długie? Zbyt wiele przymiotników? Nudna forma?”. Zdecydowanie lepiej otrzymać takie uwagi na etapie uczenia się niż później od rozczarowanych klientów. Pamiętaj jednak, że nie każda krytyka jest wartościowa. Jeśli nie idą za nią żadne konkretne uwagi, lepiej zignoruj.

Ucz się wykreślać i rezygnować z nadmiaru informacji.

Amerykańscy naukowcy dowiedli ostatnio, że przestajemy czytać po 200 słowach, jeśli akurat pada i wypiliśmy zieloną herbatę, a nasz stan konta niebezpiecznie zbliża się do zera…Nie wszystkie wtrącenia w Twoim tekście są potrzebne. Podobnie rzecz ma się z przymiotnikami, ich obecność często niepotrzebnie rozdmuchuje tekst. O powtórzeniach nawet nie wspominamy…

Podglądaj najlepszych copywriterów.

Obserwuj najlepszych w branży i ucz się od nich.

Zacznij karierę copywritera.

Nawet jeśli brakuje Ci pewności siebie, spróbuj znaleźć jakieś zlecenie. Nic nie nauczy Cię tyle, ile kontakt z klientem oraz praca dla niego.

2 komentarze

  1. Avatar Tarea pisze:

    Bardzo przydatne porady!

  2. Avatar Marysia pisze:

    Bardzo przydatne uwagi, chętnie skorzystam, dziękuję!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *